yhdistys:lausunto_20210303_tietosuoja

yhdistys:lausunto_20210303_tietosuoja [2021-03-03 19:54] haayhdistys:lausunto_20210303_tietosuoja [2021-03-03 19:57] (nykyinen) – [Lausuntopyynnön tiedot] haa
 ====== Lausunto 3.3.2021: Valtioneuvoston periaatepäätös tietoturvan ja tietoturvan parantamiseksi ====== ====== Lausunto 3.3.2021: Valtioneuvoston periaatepäätös tietoturvan ja tietoturvan parantamiseksi ======

-===== Lausuntopyynnön tiedot =====
-
-"Valtioneuvoston periaatepäätös tietoturvan ja tietosuojan parantamiseksi yhteiskunnan kriittisillä toimialoilla"
-
-Lausuntopalvelu https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=eef10cb3-1eae-4250-a82c-42343542d50a
-**Johdanto**
-
-Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta valtioneuvoston periaatepäätökseksi tietoturvan ja tietosuojan parantamisesta yhteiskunnan kriittisillä toimialoilla.
-
-Periaatepäätöksessä linjattaisiin tarvittavat lainsäädäntömuutokset ja muut toimenpiteet, kuten tarvittavat lisäresurssit, tietoturvan ja tietosuojan kehittämiseksi yhteiskunnassa. Periaatepäätöksessä keskitytään erityisesti nopean aikavälin toimenpiteisiin, jotka ovat toteutettavissa seuraavan 1–4 vuoden aikana.
-Tausta
-
-Psykoterapiapalveluita tarjoavaan Vastaamoon kohdistunut tietomurtotapaus on nostanut tarpeen arvioida tietoturvan ja tietosuojan parantamista erityisesti yhteiskunnan kriittisillä toimialoilla. Vastaamon tapaus on osoittanut, että Suomessa on kriittisiä tietojärjestelmiä, joiden tietoturvan ja tietosuojan taso ei ole riittävällä tasolla.
-
-Vastaamon tapauksen seurauksena Liikenne- ja viestintäministeriö asetti 9.11.2020 työryhmän selvittämään tietoturvan ja tietosuojan parantamista yhteiskunnan kriittisillä toimialoilla. Työryhmän tarkastelemia toimialoja olivat erityisesti terveydenhuolto, finanssiala, energiahuolto, vesihuolto, liikenne ja digitaalinen infrastruktuuri. Lisäksi tarkasteltavana olisivat julkisen hallinnon merkittävät kriittiset tietojärjestelmät (pl. turvallisuusviranomaisten verkot ja järjestelmät).
-
-Työryhmän loppuraportti julkaistiin 1.2.2021 (Tietoturvan ja tietosuojan parantaminen yhteiskunnan kriittisillä toimialoilla: Työryhmän loppuraportti, LVM:n julkaisuja 1/2021, http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-614-6). Periaatepäätös pohjautuu pääosin työryhmän esitykseen.
-Viitedokumentit
-  * {{ :yhdistys:lausuntoversio_luonnos_periaatepaatokseksi_tietoturvan_ja_tietosuojan_parantaminen_kriittisilla_toimi.pdf |}}
-  * {{ :yhdistys:tietoturvan_ja_tietosuojan_parantaminen_yhteiskunnan_kriittisilla_toimialoilla_tyoryhman_loppuraportti_lvm_2021_1.pdf |}}

===== Iki ry:n lausunto ===== ===== Iki ry:n lausunto =====

(Lähetettu lausuntopalveluun 2021-03-03-2150) (Lähetettu lausuntopalveluun 2021-03-03-2150)
 +===== Lausuntopyynnön tiedot =====
 +
 +"Valtioneuvoston periaatepäätös tietoturvan ja tietosuojan parantamiseksi yhteiskunnan kriittisillä toimialoilla"
 +
 +Lausuntopalvelu https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=eef10cb3-1eae-4250-a82c-42343542d50a
 +
 +Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta valtioneuvoston periaatepäätökseksi tietoturvan ja tietosuojan parantamisesta yhteiskunnan kriittisillä toimialoilla.
 +
 +Periaatepäätöksessä linjattaisiin tarvittavat lainsäädäntömuutokset ja muut toimenpiteet, kuten tarvittavat lisäresurssit, tietoturvan ja tietosuojan kehittämiseksi yhteiskunnassa. Periaatepäätöksessä keskitytään erityisesti nopean aikavälin toimenpiteisiin, jotka ovat toteutettavissa seuraavan 1–4 vuoden aikana.
 +Tausta
 +
 +Psykoterapiapalveluita tarjoavaan Vastaamoon kohdistunut tietomurtotapaus on nostanut tarpeen arvioida tietoturvan ja tietosuojan parantamista erityisesti yhteiskunnan kriittisillä toimialoilla. Vastaamon tapaus on osoittanut, että Suomessa on kriittisiä tietojärjestelmiä, joiden tietoturvan ja tietosuojan taso ei ole riittävällä tasolla.
 +
 +Vastaamon tapauksen seurauksena Liikenne- ja viestintäministeriö asetti 9.11.2020 työryhmän selvittämään tietoturvan ja tietosuojan parantamista yhteiskunnan kriittisillä toimialoilla. Työryhmän tarkastelemia toimialoja olivat erityisesti terveydenhuolto, finanssiala, energiahuolto, vesihuolto, liikenne ja digitaalinen infrastruktuuri. Lisäksi tarkasteltavana olisivat julkisen hallinnon merkittävät kriittiset tietojärjestelmät (pl. turvallisuusviranomaisten verkot ja järjestelmät).
 +
 +Työryhmän loppuraportti julkaistiin 1.2.2021 (Tietoturvan ja tietosuojan parantaminen yhteiskunnan kriittisillä toimialoilla: Työryhmän loppuraportti, LVM:n julkaisuja 1/2021, http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-614-6). Periaatepäätös pohjautuu pääosin työryhmän esitykseen.
 +Viitedokumentit
 +  * {{ :yhdistys:lausuntoversio_luonnos_periaatepaatokseksi_tietoturvan_ja_tietosuojan_parantaminen_kriittisilla_toimi.pdf |}}
 +  * {{ :yhdistys:tietoturvan_ja_tietosuojan_parantaminen_yhteiskunnan_kriittisilla_toimialoilla_tyoryhman_loppuraportti_lvm_2021_1.pdf |}}
 +