Viimeisin revisioBoth sides next revision
 ===== Iki ry:n lausunto ===== ===== Iki ry:n lausunto =====

-FIXME DRAFT+//Lähetetty lausuntopalveluun 2021-08-09-193138//

Tietosuoja ja tiedon jakaminen käyttäjille siitä miten heitä seurataan ja mihin tietoja käytetään on sinänsä positiivinen asia. Tietosuoja ja tiedon jakaminen käyttäjille siitä miten heitä seurataan ja mihin tietoja käytetään on sinänsä positiivinen asia.

-Nykytilanteessa kuitenkin ylenmääräinen melkein kaikilla sivustoilla esiintyvä popup-kysely evästeistä ja seurannasta toimii käytännössä tätä tavoitetta vastaan ja käyttäjät vain klikkaavat "hyväksy kaikki" kohtaa päästäkseen eteenpäin, ilman että olisivat käytännössä arvioineet tilannetta.+Nykytilanteessa kuitenkin ylenmääräinen melkein kaikilla sivustoilla esiintyvä popup-kysely evästeistä ja seurannasta toimii käytännössä tätä tavoitetta vastaan ja käyttäjät vain klikkaavat "hyväksy kaikki" kohtaa päästäkseen eteenpäin, ilman että olisivat käytännössä tehneet todellista päätöstä asiassa.

Lisäksi useiden sivustojen käyttämät koko sivun popup-kyselyt painostavat käyttäjiä vain hyväksymään kaikki evästeet, koska sivuston käyttö näyttää muuten mahdottomalta. Tällöin ei ole myöskään mahdollisuutta käyttää sivuja kokonaan ilman evästeitä vaikka se olisi teknisesti mahdollista. Esimerkiksi Yleisradion sivut näyttävät koko sivun peittävän popupin, josta pääsee ohi vain hyväksymällä evästeet, joita käytetään "valintojen muistamiseen, Yle Tunnus -kirjautumiseen ja palvelujen turvallisuuden varmistamiseen". Mikäli käyttäjä ei tarvitse valintojen muistamista eikä Yle Tunnus -kirjautumista niin miksi sivuston käyttäminen vaatii näiden evästeiden hyväksymisen? Lisäksi useiden sivustojen käyttämät koko sivun popup-kyselyt painostavat käyttäjiä vain hyväksymään kaikki evästeet, koska sivuston käyttö näyttää muuten mahdottomalta. Tällöin ei ole myöskään mahdollisuutta käyttää sivuja kokonaan ilman evästeitä vaikka se olisi teknisesti mahdollista. Esimerkiksi Yleisradion sivut näyttävät koko sivun peittävän popupin, josta pääsee ohi vain hyväksymällä evästeet, joita käytetään "valintojen muistamiseen, Yle Tunnus -kirjautumiseen ja palvelujen turvallisuuden varmistamiseen". Mikäli käyttäjä ei tarvitse valintojen muistamista eikä Yle Tunnus -kirjautumista niin miksi sivuston käyttäminen vaatii näiden evästeiden hyväksymisen?

Internet-käyttäjät ikuisesti-iki ry kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto asiassa. Iki ry on aktiivisten internet-käyttäjien yhdistys joka pyrkii edistämään viestinnän edellytyksiä internetissä. Vuonna 1995 perustetulla Iki:llä on yli 28.000 jäsentä. Lisätietoja www.iki.fi Internet-käyttäjät ikuisesti-iki ry kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto asiassa. Iki ry on aktiivisten internet-käyttäjien yhdistys joka pyrkii edistämään viestinnän edellytyksiä internetissä. Vuonna 1995 perustetulla Iki:llä on yli 28.000 jäsentä. Lisätietoja www.iki.fi
-FIXME DRAFT

Viitedokumentit: Viitedokumentit: