yhdistys:toimintakertomus-2018

yhdistys:toimintakertomus-2018 [2019-03-19 11:45]
haa [Toimintavuoden tärkeimpiä tapahtumia]
yhdistys:toimintakertomus-2018 [2019-03-21 09:26] (nykyinen)
-FIXME ALUSTAVA EHDOTUS ​WORK IN PROGRESS FIXME+**TÄMÄ VERSIO HYVÄKSYTTY VUOSIKOKOUKSESSA 2019-03-20**

====== IKI ry:n vuoden 2018 toimintakertomus ====== ====== IKI ry:n vuoden 2018 toimintakertomus ======
  ​Espoo ​       |      5109  ​Espoo ​       |      5109
  ​Tampere ​     |      2266  ​Tampere ​     |      2266
- ​Vantaa ​      ​| ​     1337+ ​Vantaa ​      ​| ​     1337   (!)
  ​Turku ​       |       791  ​Turku ​       |       791
  ​Oulu ​        ​| ​      701  ​Oulu ​        ​| ​      701
 ==== Korkeimmat iki-indeksit ==== ==== Korkeimmat iki-indeksit ====

-Iki-indeksi kuvaa miten "​hienosti"​ jäsen käyttää iki:n palveluita. +Iki-indeksi kuvaa miten "​hienosti" ​ja kuinka laajasti ​jäsen käyttää iki:n erilaisia ​palveluita. ​Ottamalla käyttöön enemmän ​iki:n ominaisuuksia (esim. ikidomain, IPv6) voi kasvattaa iki-indeksiään. Iki-indeksin laskentakaava on salaisempi kuin Coca-Colan reseptiAktiivisimmat jäsenet jotka ovat top-listalla tunnistavat tietenkin itsensä jo pelkän jäsennumeron perusteella ;–)
- +
-FIXME Päivitä 2019 tilanne ja lisää /iki/​doc/​README.uusivuosi:een ohje miten tämä taulukko voidaan päivittää/​generoida ensi kerralla.+

<​code>​ <​code>​
 +1000. 1863 5.84
 </​code>​ </​code>​

* Vuoden läpi: ​   * Vuoden läpi: ​
     * Roskaposti ja phishing -viestien selvittelyä     * Roskaposti ja phishing -viestien selvittelyä
-    * Erilaisten teknisten ongelmatilanteiden selvittelyä  +    ​* Email-yhteyksien toiminnan seurantaa ja viestijonojen tilanteen katsomista
-    * Jäsenten kysymyksiin vastaamisia (muutaman ​päivän ​välein+    ​* Erilaisten teknisten ongelmatilanteiden selvittelyä ​ja seurantaa
-  * 12.2.18 pidettiin iki-hack-ilta,​ missä valmisteltiin vuosikokousta,​ korjattiin IPv6 yhteyksiä, käytiin läpi GDPR:n vaatimia toimenpiteitä,​ muutettiin http-linkkejä https-linkeiksi jäsenrekisterissä,​ ikiwikissä ja muualla, korjattiin iki-aktivistit sähköpostilistapalvelin,​ debugattiin NetBSD FPU panic ongelmaa, pohdittiin viime aikojen ​tietoturvaasioita, ja keskusteltiin kaikenlaisista asioista. Osallistuivat kivinen, aketzu, hot ja haa.+    * Lähetettiin salasanan resetointikoodeja (muutama päivässä) sekä käsiteltiin salasanakirjeitä (noin 5 viikossa)
 +  * 5.2. haettiin LEI-tunnus ([[https://​en.wikipedia.org/​wiki/​Legal_Entity_Identifier|Legal Entity Identifier]]) iki ry:lle sijoitusten vuoksi.
 +  * 12.2. pidettiin iki-hack-ilta,​ missä ​
 +    * valmisteltiin vuosikokousta, ​
 +    * korjattiin IPv6 yhteyksiä, ​
 +    * käytiin läpi GDPR:n vaatimia toimenpiteitä, ​
 +    * muutettiin http-linkkejä https-linkeiksi jäsenrekisterissä,​ ikiwikissä ja muualla, ​
 +    * korjattiin iki-aktivistit sähköpostilistapalvelin, ​
 +    * debugattiin NetBSD FPU panic ongelmaa, ​
 +    * pohdittiin viime aikojen ​tietoturva-asioita, ja
 +    * keskusteltiin kaikenlaisista asioista. ​
 +    * Osallistuivat kivinen, aketzu, hot ja haa.
   * Jäsenrekisteriin laitettiin unohtunut salasana -kohtaan maininta siitä jos iki-osoite toimii niin voi sähköpostilla pyytää salasanan resetointia. Tällaisia viestejä onkin tullut aika paljon sen jälkeen. Kunhan SMS-yhteys saadaan taas toimimaan, luultavasti se hoitaa taas useimmat kyselyt.   * Jäsenrekisteriin laitettiin unohtunut salasana -kohtaan maininta siitä jos iki-osoite toimii niin voi sähköpostilla pyytää salasanan resetointia. Tällaisia viestejä onkin tullut aika paljon sen jälkeen. Kunhan SMS-yhteys saadaan taas toimimaan, luultavasti se hoitaa taas useimmat kyselyt.
-  * 12.3.2018 pidettiin iki-hack-ilta missä tehtiin mm. vuosikokouksen valmisteluita,​ selvennettiin jäsenrekisterin tekstejä ja viestejä, mietittiin DMARC ongelmia, pohdittiin erilaisia hymiöitä, tutustuttiin punaisen ristin kansainväliseen avustus-sairaalatoimintaan,​ tehtiin GDPR valmisteluita jäsenrekisteriin ja ikiwikiin, tutkittiin HST tunnistautumista ja katsottiin iki-tietoja haveibeenpwned.com palvelusta. Osallistuivat kansalaiset kivinen, aketzu, koistinen, hot, ilaris ja haa.+  * 12.3. pidettiin iki-hack-ilta missä tehtiin mm.
 +    * vuosikokouksen valmisteluita, ​
 +    * selvennettiin jäsenrekisterin tekstejä ja viestejä, ​
 +    * mietittiin DMARC ongelmia, ​
 +    * pohdittiin erilaisia hymiöitä, ​
 +    * tutustuttiin punaisen ristin kansainväliseen avustus-sairaalatoimintaan, ​
 +    * tehtiin GDPR valmisteluita jäsenrekisteriin ja ikiwikiin, ​
 +    * tutkittiin HST tunnistautumista ja
 +    * katsottiin iki-tietoja haveibeenpwned.com palvelusta. ​
 +    * Osallistuivat kansalaiset kivinen, aketzu, koistinen, hot, ilaris ja haa.
   * Iki:n Otaniemen verkkoyhteyksissä oli katko sunnuntaina 18.3.2018 noin kello 13 alkaen. Vika saatiin korjattua illalla kello 18. Katkon aikana jäsenrekisteri ja ikiwiki ei ollut käytettävissä,​ mutta sähköpostiviestien ja www-sivujen ohjaus toimi normaalisti iki:n Tampereen konesalin kautta, mahdollisesti pieniä viiveitä on voinut esiintyä. Katkon syynä oli laitevika konesalin reitittimessä.   * Iki:n Otaniemen verkkoyhteyksissä oli katko sunnuntaina 18.3.2018 noin kello 13 alkaen. Vika saatiin korjattua illalla kello 18. Katkon aikana jäsenrekisteri ja ikiwiki ei ollut käytettävissä,​ mutta sähköpostiviestien ja www-sivujen ohjaus toimi normaalisti iki:n Tampereen konesalin kautta, mahdollisesti pieniä viiveitä on voinut esiintyä. Katkon syynä oli laitevika konesalin reitittimessä.
-  * 26.3.2018 asennettiin Otaniemen konesaliin 2 uutta palvelinta (javiela, leimasin) sekä SMS-yhteyden GSM-modeemi (tähän on tarkoitus laittaa unohtunut salasana-SMS-palvelu ja hälytyksiä). 2 vanhaa konetta (viela, ainavaan) otettiin pois räkistä. UPSin akkupaketin vanhentuneet akut vaihdettiin uusiin. Asennustöissä mukana kansalaiset kivinen ja cat sekä haa (osan aikaa). Keskusteltiin iki:n palomuurijärjestelyistä.+  * 26.3. asennettiin Otaniemen konesaliin ​
 +    * 2 uutta palvelinta (javiela, leimasin) sekä
 +    * SMS-yhteyden GSM-modeemi (tähän on tarkoitus laittaa unohtunut salasana-SMS-palvelu ja hälytyksiä). ​
 +    * 2 vanhaa konetta (viela, ainavaan) otettiin pois räkistä. ​
 +    * UPSin akkupaketin vanhentuneet akut vaihdettiin uusiin. ​
 +    * Asennustöissä mukana kansalaiset kivinen ja cat sekä haa (osan aikaa). ​
 +    * Keskusteltiin iki:n palomuurijärjestelyistä.
   * Yhdistyksen vuosikokous pidettiin maanantaina 26.3. kello 18:00.   * Yhdistyksen vuosikokous pidettiin maanantaina 26.3. kello 18:00.
   * Hallitus järjestäytyi seuraavasti:​ Puheenjohtaja Hannu Aronsson, varapuheenjohtaja Tero Kivinen, sihteeri Harri Toivanen ja rahastonhoitaja Vesa Karjalainen.   * Hallitus järjestäytyi seuraavasti:​ Puheenjohtaja Hannu Aronsson, varapuheenjohtaja Tero Kivinen, sihteeri Harri Toivanen ja rahastonhoitaja Vesa Karjalainen.
-  * 26.4.2018 iki osallistui Finnish Internet Forum -tilaisuuteen. Tilaisuudessa käsiteltiin iki:in liittyviä asioita kuten vaikuttamista verkossa, nettineutraliteettiä sekä yksityisyydensuojaa verkossa. +  * 26.4. iki osallistui Finnish Internet Forum -tilaisuuteen. Tilaisuudessa käsiteltiin iki:in liittyviä asioita kuten vaikuttamista verkossa, nettineutraliteettiä sekä yksityisyydensuojaa verkossa.
-  * 2018-06-11 pidettiin iki-hack-ilta missä mm. asennettiin uusia servereitä käyttöön (leimasin, javiela), uusittiin iki.fi domain maksimiajaksi (2023 asti) ja laitettiin domain-ennakkomaksutilille tulevaisuutta varten valmiiksi rahaa sekä lukittiin iki.fi domainasetukset lisäturvaksi,​ valmisteltiin SMS salasana modeemin käyttöönottoa,​ pohdittiin lahjoituskohteita,​ mietittiin lisädomainien käyttöönottoa iki:ssä, keskusteltiin tiedustelulainsäädännön lausunnoista,​ pohdittiin SPF/DMARC ratkaisuja, käytiin läpi hallituksen todo-listoja ja valmisteltiin Tampereen servereiden (48V) päivitystä. Paikalla olivat jäsenet kivinen, hot, koistinen ja haa sekä etänä cat. +  * 11.6. pidettiin iki-hack-ilta missä mm.
-  * 2018-08-08 ​pidettiin iki-hack-ilta missä käsiteltiin mm. uusia 48V servereitä Tampereelle,​ päätettiin liittyä M3AAWG:een, selviteltiin linux/​postfix käyttöä, ​tavaramerkkihakemusta, selviteltiin SMS-yhteyden USB-ongelmia,​ tutkittiin spam ja greylisting tilastoista asioiden kehitystä muutaman vuoden jänteellä sekä muita asioita. Paikalla olivat haa, hot, aketzu, kivinen ja koistinen. +    * asennettiin uusia servereitä käyttöön (leimasin, javiela), ​
-  * 2018-10-31 pidettiin iki-hack-ilta missä valmisteltiin käyttöön Tampereen uusia palvelimia, selvitettiin sopivaa Linux/VM arkkitehtuuria,​ katsottiin SIP-ohjauspalvelua,​ sekä keskusteltiin paljon spam/​reputation/​filtering/​ongelmat/​ratkaisuja asiasta. Mietittiin yhteistyökuvioita Iki/​SIY/​EFFi/​Kapsi/​Hacklab yhdistysten välillä. Paikalla olivat jäsenet hot, liw, haa, mslehto, axu, aketzu, droidy ja thoron. Kiitos Futurice:​lle kokouspaikasta. +    * uusittiin iki.fi domain maksimiajaksi (2023 asti) ja laitettiin domain-ennakkomaksutilille tulevaisuutta varten valmiiksi rahaa sekä
-  * 16.12.2018 Todettiin että iki:n käyttötilillä on sijoitusstrategian mukaisesti noin vuoden kustannuksia vastaava rahasumma joten ei ole tarvetta myydä sijoituksia tällä hetkellä. +    * lukittiin iki.fi domainasetukset lisäturvaksi, ​
-  * 16.12.2018 Päätettiin jatkaa maksullisista spämminestopalveluista Spamhaus ZEN DNSBL estolistaa joka on käytössä grossd-harmaalistauksessa sekä MXtoolbox palvelua joka ilmoittaa iki:lle jos joudumme jollekin estolistalle. Samalla päätettiin lopettaa Spamhaus domain ja MXtools URIBL tilaukset koska niistä ei ole tarpeeksi hyötyä kustannuksiin nähden. +    * valmisteltiin SMS salasana modeemin käyttöönottoa, ​
-  * 2018-12-22 käsiteltiin viime vuoden ajalta 6 kpl eroamis ym. ilmoituksia jotka olivat jääneet käsittelemättä kokouksien yhteydessä noin viime vuoden aikana. +    * pohdittiin lahjoituskohteita, ​
 +    * mietittiin lisädomainien käyttöönottoa iki:​ssä, ​
 +    * keskusteltiin tiedustelulainsäädännön lausunnoista, ​
 +    * pohdittiin SPF/DMARC ratkaisuja, ​
 +    * käytiin läpi hallituksen todo-listoja ja
 +    * valmisteltiin Tampereen servereiden (48V) päivitystä. ​
 +    * Paikalla olivat jäsenet kivinen, hot, koistinen ja haa sekä etänä cat.
 +  * 8.8. pidettiin iki-hack-ilta missä käsiteltiin mm.
 +    * uusia 48V servereitä Tampereelle, ​
 +    * päätettiin liittyä M3AAWG:​een, ​
 +    * selviteltiin linux/​postfix käyttöä, ​
 +    * selvitettiin iki-aiheisia tavaramerkkihakemuksia
 +    * selviteltiin SMS-yhteyden USB-ongelmia, ​
 +    * tutkittiin spam ja greylisting tilastoista asioiden kehitystä muutaman vuoden jänteellä sekä muita asioita. ​
 +    * Paikalla olivat haa, hot, aketzu, kivinen ja koistinen.
 +  * 5.9. asennettiin Tampereen uudet serverit (ratikka, jutikka) fyysisesti paikoilleen
 +  * 31.10. pidettiin iki-hack-ilta missä ​
 +    * valmisteltiin käyttöön Tampereen uusia palvelimia, ​
 +    * selvitettiin sopivaa Linux/VM arkkitehtuuria, ​
 +    * katsottiin SIP-ohjauspalvelua,​ sekä
 +    * keskusteltiin paljon spam/​reputation/​filtering/​ongelmat/​ratkaisuja asiasta. ​
 +    * Mietittiin yhteistyökuvioita Iki/​SIY/​EFFi/​Kapsi/​Hacklab yhdistysten välillä. ​
 +    * Paikalla olivat jäsenet hot, liw, haa, mslehto, axu, aketzu, droidy ja thoron. ​
 +    * Kiitos Futurice:​lle kokouspaikasta.
 +  * 5.12. päätettiin osallistua Disobey.fi tietoturva- ja it-kulttuuri -tapahtumaan tammikuussa 2019 ja varattiin tapahtumasta pöytä iki ry:lle
 +  * 16.12. Todettiin että iki:n käyttötilillä on sijoitusstrategian mukaisesti noin vuoden kustannuksia vastaava rahasumma joten ei ole tarvetta myydä sijoituksia tällä hetkellä.
 +  * 16.12. Päätettiin jatkaa maksullisista spämminestopalveluista Spamhaus ZEN DNSBL estolistaa joka on käytössä grossd-harmaalistauksessa sekä MXtoolbox palvelua joka ilmoittaa iki:lle jos joudumme jollekin estolistalle. Samalla päätettiin lopettaa Spamhaus domain ja MXtools URIBL tilaukset koska niistä ei ole tarpeeksi hyötyä kustannuksiin nähden.
 +  * 22.12käsiteltiin viime vuoden ajalta 6 kpl eroamis ym. ilmoituksia jotka olivat jääneet käsittelemättä kokouksien yhteydessä noin viime vuoden aikana.
 ===== Jäsenyydet muissa järjestöissä ===== ===== Jäsenyydet muissa järjestöissä =====

Iki:n jäsenyydet: ​ Iki:n jäsenyydet: ​
-  * TREX Tampere region exchange (Iki:n toinen hostauspaikka Tampereella). +  * [[http://​trex.fi|TREX Tampere region exchange]] (Iki:n toinen hostauspaikka Tampereella).
-  * [[https://​www.m3aawg.org|m3aawg.org]] M<​sup>​3</​sup>​AAWG eli The Messaging, Malware and Mobile Anti-Abuse Working Group+  * M<​sup>​3</​sup>​AAWG ​[[https://​www.m3aawg.org|The Messaging, Malware and Mobile Anti-Abuse Working Group]] (Sähköpostin ja muun viestinnän isot toimijat)

yhdistys/toimintakertomus-2018.1552995948.txt · Viimeksi muutettu: 2019-03-19 11:45 / haa