yhdistys:toimintakertomus-2018

yhdistys:toimintakertomus-2018 [2019-03-19 11:55]
haa [Toimintavuoden tärkeimpiä tapahtumia]
yhdistys:toimintakertomus-2018 [2019-03-21 09:26] (nykyinen)
-FIXME ALUSTAVA EHDOTUS ​WORK IN PROGRESS FIXME+**TÄMÄ VERSIO HYVÄKSYTTY VUOSIKOKOUKSESSA 2019-03-20**

====== IKI ry:n vuoden 2018 toimintakertomus ====== ====== IKI ry:n vuoden 2018 toimintakertomus ======
  ​Espoo ​       |      5109  ​Espoo ​       |      5109
  ​Tampere ​     |      2266  ​Tampere ​     |      2266
- ​Vantaa ​      ​| ​     1337+ ​Vantaa ​      ​| ​     1337   (!)
  ​Turku ​       |       791  ​Turku ​       |       791
  ​Oulu ​        ​| ​      701  ​Oulu ​        ​| ​      701
 ==== Korkeimmat iki-indeksit ==== ==== Korkeimmat iki-indeksit ====

-Iki-indeksi kuvaa miten "​hienosti"​ jäsen käyttää iki:n palveluita. +Iki-indeksi kuvaa miten "​hienosti" ​ja kuinka laajasti ​jäsen käyttää iki:n erilaisia ​palveluita. ​Ottamalla käyttöön enemmän ​iki:n ominaisuuksia (esim. ikidomain, IPv6) voi kasvattaa iki-indeksiään. Iki-indeksin laskentakaava on salaisempi kuin Coca-Colan reseptiAktiivisimmat jäsenet jotka ovat top-listalla tunnistavat tietenkin itsensä jo pelkän jäsennumeron perusteella ;–)
- +
-FIXME Päivitä 2019 tilanne ja lisää /iki/​doc/​README.uusivuosi:een ohje miten tämä taulukko voidaan päivittää/​generoida ensi kerralla.+

<​code>​ <​code>​
 +...
 +1000. 1863 5.84
 </​code>​ </​code>​

* Jäsenten kysymyksiin vastaamisia (useimmiten viimeistään parin päivän sisällä)     * Jäsenten kysymyksiin vastaamisia (useimmiten viimeistään parin päivän sisällä)
-  * 12.2.18 pidettiin iki-hack-ilta,​ missä ​+  ​* 5.2. haettiin LEI-tunnus ([[https://​en.wikipedia.org/​wiki/​Legal_Entity_Identifier|Legal Entity Identifier]]) iki ry:lle sijoitusten vuoksi.
 +  ​* 12.2. pidettiin iki-hack-ilta,​ missä ​
     * valmisteltiin vuosikokousta, ​     * valmisteltiin vuosikokousta, ​
     * korjattiin IPv6 yhteyksiä, ​     * korjattiin IPv6 yhteyksiä, ​
     * Osallistuivat kivinen, aketzu, hot ja haa.     * Osallistuivat kivinen, aketzu, hot ja haa.
   * Jäsenrekisteriin laitettiin unohtunut salasana -kohtaan maininta siitä jos iki-osoite toimii niin voi sähköpostilla pyytää salasanan resetointia. Tällaisia viestejä onkin tullut aika paljon sen jälkeen. Kunhan SMS-yhteys saadaan taas toimimaan, luultavasti se hoitaa taas useimmat kyselyt.   * Jäsenrekisteriin laitettiin unohtunut salasana -kohtaan maininta siitä jos iki-osoite toimii niin voi sähköpostilla pyytää salasanan resetointia. Tällaisia viestejä onkin tullut aika paljon sen jälkeen. Kunhan SMS-yhteys saadaan taas toimimaan, luultavasti se hoitaa taas useimmat kyselyt.
-  * 12.3.2018 pidettiin iki-hack-ilta missä tehtiin mm. +  * 12.3. pidettiin iki-hack-ilta missä tehtiin mm.
     * vuosikokouksen valmisteluita, ​     * vuosikokouksen valmisteluita, ​
     * selvennettiin jäsenrekisterin tekstejä ja viestejä, ​     * selvennettiin jäsenrekisterin tekstejä ja viestejä, ​
     * Osallistuivat kansalaiset kivinen, aketzu, koistinen, hot, ilaris ja haa.     * Osallistuivat kansalaiset kivinen, aketzu, koistinen, hot, ilaris ja haa.
   * Iki:n Otaniemen verkkoyhteyksissä oli katko sunnuntaina 18.3.2018 noin kello 13 alkaen. Vika saatiin korjattua illalla kello 18. Katkon aikana jäsenrekisteri ja ikiwiki ei ollut käytettävissä,​ mutta sähköpostiviestien ja www-sivujen ohjaus toimi normaalisti iki:n Tampereen konesalin kautta, mahdollisesti pieniä viiveitä on voinut esiintyä. Katkon syynä oli laitevika konesalin reitittimessä.   * Iki:n Otaniemen verkkoyhteyksissä oli katko sunnuntaina 18.3.2018 noin kello 13 alkaen. Vika saatiin korjattua illalla kello 18. Katkon aikana jäsenrekisteri ja ikiwiki ei ollut käytettävissä,​ mutta sähköpostiviestien ja www-sivujen ohjaus toimi normaalisti iki:n Tampereen konesalin kautta, mahdollisesti pieniä viiveitä on voinut esiintyä. Katkon syynä oli laitevika konesalin reitittimessä.
-  * 26.3.2018 asennettiin Otaniemen konesaliin ​+  * 26.3. asennettiin Otaniemen konesaliin ​
     * 2 uutta palvelinta (javiela, leimasin) sekä      * 2 uutta palvelinta (javiela, leimasin) sekä
     * SMS-yhteyden GSM-modeemi (tähän on tarkoitus laittaa unohtunut salasana-SMS-palvelu ja hälytyksiä). ​     * SMS-yhteyden GSM-modeemi (tähän on tarkoitus laittaa unohtunut salasana-SMS-palvelu ja hälytyksiä). ​
   * Yhdistyksen vuosikokous pidettiin maanantaina 26.3. kello 18:00.   * Yhdistyksen vuosikokous pidettiin maanantaina 26.3. kello 18:00.
   * Hallitus järjestäytyi seuraavasti:​ Puheenjohtaja Hannu Aronsson, varapuheenjohtaja Tero Kivinen, sihteeri Harri Toivanen ja rahastonhoitaja Vesa Karjalainen.   * Hallitus järjestäytyi seuraavasti:​ Puheenjohtaja Hannu Aronsson, varapuheenjohtaja Tero Kivinen, sihteeri Harri Toivanen ja rahastonhoitaja Vesa Karjalainen.
-  * 26.4.2018 iki osallistui Finnish Internet Forum -tilaisuuteen. Tilaisuudessa käsiteltiin iki:in liittyviä asioita kuten vaikuttamista verkossa, nettineutraliteettiä sekä yksityisyydensuojaa verkossa. +  * 26.4. iki osallistui Finnish Internet Forum -tilaisuuteen. Tilaisuudessa käsiteltiin iki:in liittyviä asioita kuten vaikuttamista verkossa, nettineutraliteettiä sekä yksityisyydensuojaa verkossa.
-  * 2018-06-11 pidettiin iki-hack-ilta missä mm. +  * 11.6. pidettiin iki-hack-ilta missä mm.
     * asennettiin uusia servereitä käyttöön (leimasin, javiela), ​     * asennettiin uusia servereitä käyttöön (leimasin, javiela), ​
     * valmisteltiin Tampereen servereiden (48V) päivitystä. ​     * valmisteltiin Tampereen servereiden (48V) päivitystä. ​
     * Paikalla olivat jäsenet kivinen, hot, koistinen ja haa sekä etänä cat.     * Paikalla olivat jäsenet kivinen, hot, koistinen ja haa sekä etänä cat.
-  * 2018-08-08 ​pidettiin iki-hack-ilta missä käsiteltiin mm. +  * 8.8. pidettiin iki-hack-ilta missä käsiteltiin mm.
     * uusia 48V servereitä Tampereelle, ​     * uusia 48V servereitä Tampereelle, ​
     * päätettiin liittyä M3AAWG:​een, ​     * päätettiin liittyä M3AAWG:​een, ​
     * tutkittiin spam ja greylisting tilastoista asioiden kehitystä muutaman vuoden jänteellä sekä muita asioita. ​     * tutkittiin spam ja greylisting tilastoista asioiden kehitystä muutaman vuoden jänteellä sekä muita asioita. ​
     * Paikalla olivat haa, hot, aketzu, kivinen ja koistinen.     * Paikalla olivat haa, hot, aketzu, kivinen ja koistinen.
-  * 2018-10-31 pidettiin iki-hack-ilta missä ​+  * 5.9. asennettiin Tampereen uudet serverit (ratikka, jutikka) fyysisesti paikoilleen
 +  * 31.10. pidettiin iki-hack-ilta missä ​
     * valmisteltiin käyttöön Tampereen uusia palvelimia, ​     * valmisteltiin käyttöön Tampereen uusia palvelimia, ​
     * selvitettiin sopivaa Linux/VM arkkitehtuuria, ​     * selvitettiin sopivaa Linux/VM arkkitehtuuria, ​
     * Paikalla olivat jäsenet hot, liw, haa, mslehto, axu, aketzu, droidy ja thoron. ​     * Paikalla olivat jäsenet hot, liw, haa, mslehto, axu, aketzu, droidy ja thoron. ​
     * Kiitos Futurice:​lle kokouspaikasta.     * Kiitos Futurice:​lle kokouspaikasta.
-  * 5.12.2018 päätettiin osallistua Disobey.fi tietoturva- ja it-kulttuuri -tapahtumaan tammikuussa 2019 ja varattiin tapahtumasta pöytä iki ry:lle +  * 5.12. päätettiin osallistua Disobey.fi tietoturva- ja it-kulttuuri -tapahtumaan tammikuussa 2019 ja varattiin tapahtumasta pöytä iki ry:lle
-  * 16.12.2018 Todettiin että iki:n käyttötilillä on sijoitusstrategian mukaisesti noin vuoden kustannuksia vastaava rahasumma joten ei ole tarvetta myydä sijoituksia tällä hetkellä. +  * 16.12. Todettiin että iki:n käyttötilillä on sijoitusstrategian mukaisesti noin vuoden kustannuksia vastaava rahasumma joten ei ole tarvetta myydä sijoituksia tällä hetkellä.
-  * 16.12.2018 Päätettiin jatkaa maksullisista spämminestopalveluista Spamhaus ZEN DNSBL estolistaa joka on käytössä grossd-harmaalistauksessa sekä MXtoolbox palvelua joka ilmoittaa iki:lle jos joudumme jollekin estolistalle. Samalla päätettiin lopettaa Spamhaus domain ja MXtools URIBL tilaukset koska niistä ei ole tarpeeksi hyötyä kustannuksiin nähden. +  * 16.12. Päätettiin jatkaa maksullisista spämminestopalveluista Spamhaus ZEN DNSBL estolistaa joka on käytössä grossd-harmaalistauksessa sekä MXtoolbox palvelua joka ilmoittaa iki:lle jos joudumme jollekin estolistalle. Samalla päätettiin lopettaa Spamhaus domain ja MXtools URIBL tilaukset koska niistä ei ole tarpeeksi hyötyä kustannuksiin nähden.
-  * 2018-12-22 käsiteltiin viime vuoden ajalta 6 kpl eroamis ym. ilmoituksia jotka olivat jääneet käsittelemättä kokouksien yhteydessä noin viime vuoden aikana. +  * 22.12käsiteltiin viime vuoden ajalta 6 kpl eroamis ym. ilmoituksia jotka olivat jääneet käsittelemättä kokouksien yhteydessä noin viime vuoden aikana.
 ===== Jäsenyydet muissa järjestöissä ===== ===== Jäsenyydet muissa järjestöissä =====

Iki:n jäsenyydet: ​ Iki:n jäsenyydet: ​
-  * TREX Tampere region exchange (Iki:n toinen hostauspaikka Tampereella). +  * [[http://​trex.fi|TREX Tampere region exchange]] (Iki:n toinen hostauspaikka Tampereella).
-  * [[https://​www.m3aawg.org|m3aawg.org]] M<​sup>​3</​sup>​AAWG eli The Messaging, Malware and Mobile Anti-Abuse Working Group+  * M<​sup>​3</​sup>​AAWG ​[[https://​www.m3aawg.org|The Messaging, Malware and Mobile Anti-Abuse Working Group]] (Sähköpostin ja muun viestinnän isot toimijat)

yhdistys/toimintakertomus-2018.1552996532.txt · Viimeksi muutettu: 2019-03-19 11:55 / haa