yhdistys:toimintakertomus-2010

Tämä versio hyväksyttiin vuosikokouksessa 26.3.2011

IKI ry:n vuoden 2010 toimintakertomus

Kasvu jatkuu

Vuoden aikana IKI:n jäsenmäärä on jatkanut kasvua. Vuoden lopussa jäseniä oli 20440 (19.388) henkilöä.

Jäsenistä noin 92% (94%) on aktiivisia iki:n jäsenpalveluiden käyttäjiä päätellen sähköpostilla lähetetyn ikitotuuden palauttamien virheilmoitusten lukumäärästä. Vanhemmista jäsenistä useampi on luopunut iki:n käytöstä (jäsennumerot 1-9999 11% ei enää toiminut, 10000- 4%).

Vuonna 2010 hallitus kokoontui 25 kertaa käyttäen www-jäsenrekisterissä olevaa puoliautomatisoitua hallituksen kokous -toimintoa. Hallitus kokoontuu nykyään yleensä kahden viikon välein.

Iki-jäsenmäärän kehitys näkyy seuraavasta graafista:

Yhdistyksen hallituksessa toimi vuosikokousten välisenä aikana seuraavat henkilöt:

• Hannu Aronsson (puheenjohtaja, hallitusten kokousten pyörittäminen, jäsenhakemusten käsittely, osittain iki-palvelu, maksujen kirjaaminen, pankkimaksuyhteyksien ylläpito, iki-palvelimien fyysinen ylläpito)
  • Tero Kivinen (varapuheenjohtaja, jäsenrekisterin sekä iki-palvelimien tekninen ylläpito)
  • Timo Rinne (IKI-CA, avaintenhaltija)
  • Vesa Karjalainen (sijoitusstrategia)
  • Jan Gröndahl (iki-palvelu)
  • Harry Piela (tiedotusvastaava)
  • Harri Toivanen (sihteeri, yhteistyö mm. Viestintäviraston kanssa)
  • Patrik Andersin (nettiyhteyksien ja palvelimien ylläpito)
  • Ilari Stenroth
  • Petri Koistinen

Vuoden aikana ilmestyi ikitotuus-jäsenlehti maaliskuussa.

Iki-osoitteista varsin monet yleiset etu.sukunimi -muotoiset osoitteet ovat jo jollakin jäsenellä käytössä. Kuitenkaan uusilla hakijoilla ei ole esiintynyt erikoisesti ongelmia löytää itselleen toimivat omat ikiosoitteet. Iki-osoitteiden teoreettinen käyttöaste osoitteen pituuden mukaan on seuraava.

aliaksen_pituus | kpl_ikissa |  kaytossa
              30 |          1 |    .000000%
              31 |          1 |    .000000%
              62 |          1 |    .000000%

IKI:llä on jäseniä aika hyvin ympäri Suomea:

paikkakunta  | lukumaara
 Sipoo        |        54
 Helsingfors  |        53

Toimikunnat

Roskaposti-, Talous- ja SIP -listalla on ollut aika vähän toimintaa.

Toimintavuoden tärkeimmät tapahtumat

Toiminta on jatkunut vakaasti ja yhdistyksen peruspalvelut ovat toimineet hyvin koko vuoden ajan.

• Päätettiin antaa iki:n kirjanpito ja tilinpäätöksen tekeminen tilitoimistolle kevyellä mallilla eli vuoden alussa tehdään edellisen vuoden paperit kerralla.
  • Korjattiin 2.1.2010 iki:n silppuri-roskapostisuodattimesta SpamAssassin suodatinohjelmassa ollut vuonna 2010 lähetettyihin maileihin liittyvä ongelma (”FH_DATE_PAST_20XX”).
  • 7.1.2010 toteutettiin iki-jäsenrekisteriin jäsenpalvelun ylläpitoa varten www-käyttöliittymä unohtuneiden salasanojen vaihtamiseen tarvittavien koodien lähettämiseksi.
  • Tarkennettiin spämmikieltoa iki:n kotisivulla vastaamaan sanamuodoltaan sähköisen viestinnän tietosuojalain termejä epäselvyyksien välttämiseksi.
  • Käsiteltiin pyytämätöntä mainospostia toistuvasti yhteisölle -tapausta iki:n hallituksessa ja pohdittiin suuntaviivoja mahdollisille jatkotoimille tulevaisuudessa.
  • Iki:n roskapostisuodatinpalvelimella oli ruuhkaa ja muutamien tuntien viiveitä noin 14.-17.2. Tämä johtui harmaalistauksen toimimattomuudesta mikä aiheutti viestimäärän kasvamisen noin viisinkertaiseksi. Asia saatiin lopulta selvitettyä ja korjattua 17.2. Uusien tehokkaampien palvelimien käyttöönottoa yritetään tehdä nopeammin järjestämällä iki-hack-ilta aiheesta jotta tulevaisuudessa vältytään vastaavilta viiveongelmilta mahdollisissa ruuhkatilanteissa.
  • Jatkuu-sähköpostipalvelimesta meni yksi kovalevy rikki ja se vaihdettiin takuukappaleeseen 17.2. Palveluihin ei tullut muutamaa minuuttia pidempää katkoa koska iki:n palvelimissa on käytössä RAID-mirrorointi-järjestely.
  • Päätettiin että jatkossa iki ry:n hallituksen virallinen osoite on iki-hallitus@iki.fi. Kiitämme cs.hut.fi:ä varajärjestelystä. Iki kieltää mainospostien lähettämisen nimenomaisesti myös tähän yhteisön osoitteeseen.
  • Iki:n 2009 talouspaperit vietiin tilitoimistoon 17.2.2010. Joidenkin tositteiden etsimiseen ja järjestelyyn meni jonkin verran aikaa tällä kertaa.
  • Pidettiin yhdistyksen vuosikokous lauantaina 27.3.2010 klo 13 Espoon Otaniemessä Dipolissa.
  • Lähetettiin ikitotuus-jäsenlehti 3.3.2010. Aiheina olivat mm. ikiwiki, mobiilitunnistus unohtuneille salasanoille, vuosikokous, sijoitusstrategian uudistus, alustavat muut vuosikokouksen paperit, SIP-ohjaus sekä roskapostitietoa.
  • Varmistettiin 15.3.2010 että tietoon tullut spamassassin-milter exploit (krakkerointimahdollisuus) ei toimi iki:n spamassassin-palvelimella. Ongelma ei koske iki:n palvelimia koska käytössä on spamd-järjestely eikä spamass-milter tai sen optiot jotka mahdollistavat exploitin toiminnan.
  • Vuosikokouksen päivitetyt paperit ja pöytäkirjan alustava versio on laitettu ikiwikiin, linkkejä vanhoilta sivuilta ohjattu ikiwikiin ja päinvastoin arkistoon.
  • Valittiin jäsen 11150 Pekka Toikka yhdistyksen LinkedIn-toimihenkilöksi joka ylläpitää LinkedIn:issä olevaa iki.fi -yhteisöä.
  • Iki-hack-illassa 26.4.2010 otettiin ikiaikainen.iki.fi käyttöön sähköpostipalvelimena, selvitettiin toisen uuden palvelimen SSD-ongelmia, pohdittiin SMTP-Auth- sekä Ficora DNSWL-palvelun tarjoamista sekä MX-tietueen laittamista silppuri.iki.fi palvelimelle. Ikiwikin ulkoasupohjat päivitettiin myös uusimpiin Dokuwiki-versioihin. Iki-hack-iltaan osallistuivat jäsenet haa, kivinen, ilari, hot ja koistinen.
  • Päätettiin siirtää Suomi-Yhtiöstä erääntyvän vakuutuksen rahat Evlin varainhoidon alle. [Tämä tapahtui vasta 2011 alussa koska paperit asiasta kiersivät sijoitusyhtiön kautta ja piti pyytää uudelleen].
  • 12.9.2010 vaihdettiin rikkoutunut kovalevy admin/vielä ja jatkuu iki-palvelimien RAIDeihin. Jatkuu vaati tämän jälkeen käynnistyksen säätöä ja saatiin takaisin linjoille 14.9. Katkoa palveluihin ei tullut koska postipalvelimia on kaksi.
  • Iki:n sijoituksista on tehty uudet sopimukset Evli pankin kanssa minne Carnegien toiminta on siirtynyt.
  • Selvitettiin iki:n palvelimien joutumista SORBS-estolistalle joksikin aikaa.
  • Todettiin että Helsingin Sanomien yleisönosastossa on ollut lokakuun lopulla keskustelua sähköpostiosoitteen siirrettävyydestä ja pysyvyydestä missä oli mainittu myös iki.fi.
  • Selvitettiin iki-palvelimien joutumista barracudacentral.org -estolistalle.
  • Iki-hack-illassa 16.11.2010
    • Laitettiin iki.fi -domainille SPF-tietue (v=spf1 +all) joka tarkoittaa ”The domain owner thinks that SPF is useless and/or doesn't care”.
    • Lisättiin jäsenrekisteriin maili-ilmoitukset hallituksen kokouksen alkamisesta jäsen- ja osoitehakemuksille.
    • Otettiin ikiaikainen.iki.fi käyttöön toiseksi pääpostikoneeksi ja laitettiin grossd synkkaamaan näiden kahden koneen välillä.
    • Samalla jatkuu.iki.fi poistuu aktiivisesta mailitoiminnasta hiljalleen.
    • Päätettiin ottaa käyttöön tampereen (tai muu toinen) konesali ja hankkia sinne 2 uutta konetta (maili + silppuri joissa myös www ja dns).
    • Selvitettiin IPv6 käyttöönottoa (milter/grossd: OK, ei suodata. IPv6 verkko joka on tulossa iki:lle on 2a00:1c30:01c1:/48.
    • Pohdittiin nobodyreturn laittamista Sendmailin privacy-optioihin, ei päätetty asiaa.
    • Päätettiin ottaa DNSSECin käyttöön, tehdään omat avaimet ja allekirjoitus käyttöön ja ilmoitetaan siitä Ficoralle ja yritetään mukaan DNSSEC-tiedotuskampanjaan.
    • Lennätettiin AR.Drone:a iPad-ohjauksella.
    • Hack-iltaan osallistuivat jäsenet 1, 2, 53, 1353, 3650 ja 9950.
  • Kaikki iki-palvelut olivat poikki ma 22.11. 17:30 - ti 23.11. klo 10:08 välisen ajan eli noin 16 tuntia. Syy oli kytkimen rikkoutuminen ja laite on nyt vaihdettu uuteen. Jo ennen tätä on päätetty hajauttaa iki:n toiminta kahteen eri konesaliin eri nettiyhteyksien luokse tällaisen estämiseksi, mutta sitä ei vielä oltu ehditty toteuttaa. Kun toinen toimipaikka saadaan käyttöön, ei näin isoa katkoa pitäisi päästä tapahtumaan laiterikkojen tai verkkokatkojen vuoksi. Näin isoja katkoja on ollut vain pari kertaa ikin 15-vuotisen historian aikana.
    Katkosta lähetettiin viestintävirastolle ilmoitus viestintäviraston määräyksen 57/2009 M mukaisesti.
  • 20.12.2010 pidettiin iki-hack-ilta, missä
    • Käytiin Tampereella TREX internet-solmua ja konetilaa katsomassa ja todettiin että se on kelvollinen paikka iki:n etäpalvelinpisteelle.
    • Kytkettiin ikuisesti.iki.fi -koneen etähallintayksikkö verkkoon, konffattiin se ja todettiin toimivaksi.
    • Pyydettiin tarjousta uusista koneista (maili, spamassassin) tampereen etäpalvelinpisteeseen.
    • Selvitettiin ”bouncejen lähettäminen eri ip-osoitteesta” asiaa.
    • Pohdittiin DNSSECciä ja DKIMää.
    • Alustavasti toteutettiin vanhentuneiden jäsenhakemusten muistutuksia ja logiikkaa jäsenrekisteriin.
    • Pohdittiin per-jäsen tai per-osoite tilastointia mailin toimivuudesta (virheilmoituksista) minkä perusteella voisi ehkä disabloida iki-ohjauksen jo iki:ssä jos postit on ”pysyvästi”/jatkuvasti rikki.
    • Paikalla olivat jäsenet kivinen, haa, hot, cat, ilari.stenroth, petri.koistinen.
  • Siirrettiin sijoitusstrategian mukaisesti sijoituksiin 100.000 euroa.
  • Palvelimet Tampereen konesalia varten tilattiin 27.12.2010.

Sijoitukset ja varat

Yhdistyksen taseen loppusumma oli vuoden lopussa 439.742,15 (418.857,63) euroa ja vuoden tulos 13.252,52 (52.136,17).

Pääosa IKI:n varoista on sijoitettu erilaisiin rahastoihin aiemmin vuosikokouksessa päätetyn sijoitusstrategian mukaisesti.

yhdistys/toimintakertomus-2010.txt · Viimeksi muutettu: 2011-03-27 06:20 / haa