Käyttäjän työkalut

yhdistys:ikitotuus-9

Ikitotuus #9 iki.fi jäsenlehti 9.5.2023

ikitotuusikitotuusikitotuusikitotuusikitotuusikitotuusikitotu
 kit        totu     tot        tu  iki  tu  iki  tuu      tuu
 itotuu  kitotu  iki  tuusi  totuu  kit  uu  kit  uu  likitotu
 totuus  itotuu  kit  uusik  otuus  ito  us  ito  us  itotuus1
 otuusi  totuus  ito  usiki  tuusi  tot  si  tot  sik     usik
 tuusik  otuusi  tot  sikit  uusik  otu  ik  otu  ikitotu  iki
 uusiki  tuusik  otu  ikito  usiki  tuu  ki  tuu  kitotuu  kit
 usikit  uusikit     ikitot  sikitot    kitot   ikit      kito
 sikitotuusikitotuusikitotuusikitotuusikitotuusikitotuusikitot

Ikitotuus on IKI ry:n jäsenlehti joka ilmestyy säännöllisen epäsäännöllisesti.

Iki:n sähköpostin lähetyspalvelin AuthSMTP jäsenkäyttöön

Iki:n oma sähköpostin lähetyspalvelimen (AuthSMTP) kautta voit lähettää viestejä niin että niissä näkyy From: -osoitteena iki-osoitteesi. Tämän lähetyspalvelimen voi ottaa käyttöön useimmissa sähköpostiohjelmissa ja -palveluissa kuten Gmail ja Outlook.

Mikäli sinulla on ollut ongelmia että viestit joissa lähettäjänä on iki-osoite niin viesti ei ole mennyt perille ja virheilmoituksessa sanotaan jotain tyyliin DKIM, SPF tai authentication failed, niin ota tämä käyttöön. Esim gmail ottaa viestit vastaan pajon paremmin jos ne lähettää iki:n SMTP palvelimen kautta. IKI:n oma lähetyspalvelin laittaa viesteihin DKIM allekirjoituksen joka kertoo että viesti on todellakin lähtenyt iki:stä ja koska viesti tulee iki:n omasta lähtevän postin palvelimesta niin SPF tietueet täsmäävät. Tämä auttaa viestien perillemenoa.

Palvelimen käyttöönotto-ohjeet ja ohjeet monille eri sähköpostiohjelmille löytyy IKI FAQ AuthSMTP sivulta.

Laatikko vara-www-sähköpostilaatikko

Jos iki-postisi ei mene jostain syystä luotettavasti perille kohdeosoitteeseen, ota käyttöön iki:n www-varapostilaatikko -toiminto mistä näet kaikki sinulle viimeisen seitsemän päivän aikana saapuneet sähköpostit vaikka niiden toimittaminen eteenpäin iki:stä ei olisikaan onnistunut. Tätä kautta on myös nopeampaa kaivaa esille ne erilaisten palvelujen lähettämät kirjautumislinkit koodit tms. Tänne myös tulevat kaikki sähköpostit riippumatta siitä mitä roskapostitarkistus tms sanoo.

Www-varapostilaatikko pitää laittaa päälle jäsenrekisterissä jotta uudet viestit näkyvät siellä, katso ohjeet ikiwikistä.

Gmail käyttäjät

Gmail käyttäjien kannattaa erityisesti tarkistaa että www-varapostilaatikko on otettu käyttöön, koska gmail hylkää ihan oikeita sähköposteja hyvin usein. Samoin gmail nykyään käytännössä vaatii että käytetään iki:n omaa AuthSMTP palvelinta, koska muuten DKIM tietueet eivät tule oikein ja viestit eivät mene perille kunnolla.

Iki:n videokokouspalvelu jäsenten käytössä

Videokokouspalvelin https://meet.iki.fi on nyt avattu käyttöön iki:n jäsenille ja jäsenten kavereille.

Voit tehdä oman kokouksen helposti laittamalla URLin perään jatkoksi sopivan kokouksen nimen, esimerkiksi https://meet.iki.fi/KokeileIkiJitsiaTaalla ja linkkiä klikkaamalla pääsee helposti mukaan kokoukseen.

Jitsi videokokous toimii monissa www-selaimissa ja appi mobiililaitteisiin löytyy myös. Palvelu sopii hyvin pienehköihin (alle 10 henkeä) video tai äänikokouksiin.

Unohtunut jäsenrekisterin salasana - uusia keinoja palauttaa pääsy

Oletko unohtanut salasana admin.iki.fi jäsenrekisteriin?

Salasanan voit palauttaa automaattisesti tekstiviestin avulla, jos jäsenrekisterissä löytyy kännykkänumerosi.

Mikäli iki-osoitteesi ohjautuu perille, voidaan sitä käyttää salasana vaihtamiseen uuteen.

Mikäli jäsenrekisterissä vanha kännykkänumerosi, eikä sähköpostit ohjaudu perille, voit lähettää meille myös henkilökortilla allekirjoitetun PDF-dokumentin, jolla voimme tunnistaa sinut.

Tunnistautuminen videopuhelussa on myös koekäytössä.

Kirjautuminen henkilökortilla

Iki:n jäsenrekisterissä voi nyt rekisteröidä suomalaisen sirullisen henkilökortin omiin jäsentietoihin jonka jälkeen henkilökorttia voi käyttää jäsenrekisteriin sisäänkirjautumiseen.

Tätä varten pitää ensin kirjautua jäsenrekisteriin sisään niin että valitsee ”Tunnistaudu henkilökortilla” ja sen jälkeen sivusto pyytää käyttämään henkilökorttia tunnistautumiseen, mutta ei vielä päästä sisälle jäsenrekisteriin, koska jäsentiedoissa ei ole talletettua sähköistä asiointitunnusta (SATU), eli seuraavaksi jäsenrekisteriin pitää vielä kirjautua salasanalla. Tämän jälkeen voi yläreunasta valita yläriviltä ”Henkilökortti” ja tallettaa siellä sähköinen asiointitunnus (SATU) jäsentietoihin.

Varo kehittyvää phishing viestejä

Viimeaikoina on tullut paljon vakuuttavamman näköisiä sähköpostihuijausviestejä, esim postin, pankkien jne nimissä. Vihjeitä suojautumiseksi:

1. Älä klikkaa sähköpostissa tai tekstiviestissä olevaa linkkiä. Mene pankin tms sivulle suoraan kirjoittamalla koko sivuston osoite, tai valitsemalla linkki omasta kirjanmerkkilistasta. Esim hakukoneista voi tulla ensimmäisenä hyökkääjän sivusto.
  2. Pankit tms eivät koskaan kysy salasanoja sähköpostiviesteissä, tekstiviesteissä tai puhelimessa.
  3. Jos joku tarjous on liian hyvää ollakseen totta, niin se todennäköisesti on huijaus.

Anycast FI palvelu otettu käyttöön

iki.fi -domainille on otettu käyttöön fi-domainin anycast palvelu, joka tarjoaa lisää luotettavuutta fi-domainien toimintaan. Tämä ehkä hieman parantaa iki.fi domainin varmuutta. Tämä ei vaadi käyttäjiltä mitään toimenpiteitä.

yhdistys/ikitotuus-9.txt · Viimeksi muutettu: 2023-05-09 19:08 / haa