Käyttäjän työkalut

Sivuston työkalut

yhdistys:palvelut

Jäsenpalveluiden yksityiskohtia

Jäsenemme saavat kaksi ikiosoitetta™ sähköpostia varten: esimerkiksi nickname@iki.fi ja Etu.Sukunimi@iki.fi, joihin lähetetty posti ohjataan jäsenen ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen. Lisäksi kyseisille ikiosoitteille™ määritellään WWW-edelleenohjaukset, siten että esimerkissä URL-osoitteet http://www.iki.fi/nickname/ ja http://www.iki.fi/Etu.Sukunimi/ osoittavat käyttäjän ilmoittamaan WWW-sivuun. Voit valita itse haluamasi ikiosoitteet kun täytät jäsenhakemuksen.

IKI ry ei tarjoa pääteyhteyksiä, postilaatikoita tai vastaavia, eli se ei kilpaile olemassaolevien teletoimittajien kanssa. Jäsenen pitää siis hankkia itse peruspalvelut jossain muualla (esim. kaupallisella internet-toimittajalta, oppilaitoksensa tai työpaikkansa kautta). Yhdistys hankkii tarvittavat tietoliikennepalvelut ulkopuolelta. Tällä hetkellä IKI:n verkkoyhteys on Otaniemessä Espoossa Localnet.fi:n kautta ja Tampereella on TREX Tampere region Exchange Oy kautta.

Miten liityn IKIin?

Jäseneksi voit liittyä täyttämällä www-sivuilla olevan jäsenhakemuslomakkeen. Liittymismaksu on 40 euroa (2020-) ja vuosittaista jäsenmaksua ei ole tarkoitus kerätä kuin hätätapauksissa. Liittymismaksun suorittamisesta saat tarkemmat ohjeet sähköpostitse hallituksen käsiteltyä jäsenhakemuksesi.

Mikäli olet jo jäsen ja haluat muuttaa jäsentietojasi (osoite tai puhelintiedot muuttuneet tai haluat vaihtaa osoitetta, jonne ikiosoitteesi™ ja ikisivusi™ ohjataan) tee muutos www-sivuilla olevalla muutoslomakkeella. Ikidomainin muuttaminen ja hakeminen on nykyään yhdistetty suoraan normaalien tietojen muuttamiseen, joten yllä oleva lomake toimii myös siihen.

Myös uusia lisäaliaksia voi hakea täyttämällä oman lomakkeensa.

Ikiosoite lapselle

Jokaisen henkilön pitää olla erikseen iki:n jäsen. Tee oma erillinen jäsenhakemus lapselle lapsen nimi ym. tiedoilla.

Viestit voi aluksi/toistaiseksi ohjata vanhemman sähköpostiin, ja myöhemmin voi sitten ohjata lapsen postit eri osoitteeseen.

Hakemuksen selityskohdassa kannattaa mainita esim. ”Äiti hakee lapselle jäsenyyttä” niin tiedetään mistä on kyse kun tarkistetaan hakemuksen tietoja.

Tämä on aika yleistä, moni iki-jäsen on hakenut ikijäsenyyden lapselleen jo heti kun lapsen nimi on päätetty. Olemme kuulleet jopa tapauksista missä nimen valintaan on vaikuttanut nimen oleminen vapaana ikiosoitteeksi ;-)

Ikilahjakortti

Jos haluat lahjoittaa ikijäsenyyden, käytä ikilahjakorttia. Iki-lahjakortti toimii niin että maksat itse liittymismaksun ja annat sitten lahjakortin saajalle joka voi sillä kuitata oman liittymismaksunsa.

Iki-lahjakortteja voit luoda kätevästi itse lahjakorttisivun lopun ohjeiden mukaan. Samalta sivulta voit helposti tulostaa lahjakortin ohjeineen ja näet myös lahjakortin maksuohjeet.

Jos lahjan saaja ei halua itse liittyä iki:in, voi hän antaa lahjakortin numeron jollekin toiselle.

Miksi haluaisin liittyä IKIin?

• Olet valmistumassa lähiaikoina, ja lupasi oppilaitoksessasi on poistumassa, tai ainakin osoite muuttuu. Jos ohjaat nyt iki-postisi oppilaitokseesi, niin voit myöhemmin ohjata sen muualta hankkimaasi paikkaan, mutta ikiosoitteesi™ pysyy samana, eikä sinun tarvitse kertoa kaikille osoitteesi muuttuneen.
  • Jos haluat valita kullakin hetkellä halvimman tai muuten sopivimman verkkotoimittajan Internet-yhteyksillesi, voit vaihtaa toimittajaa milloin tahansa ja laittaa ikiosoitteesi™ osoittamaan uuteen paikkaan. Ikiosoite™ pysyy samana eikä identiteettisi verkossa muutu.
  • Voit tehdä vain yhdet henkilökohtaiset käyntikortit, iki-sähköposti- ja WWW-osoite säilyy samana ikuisesti.
  • Sinulla on sähköposti jossain X.400 -järjestelmässä, missä osoite on pitkä, ankea ja hankalasti muistettava. Voit ohjata iki-postisi omaan X.400 laatikkoosi (kun laitat kerran omaksi osoitteeksesi iki:ssä X.400-osoitteesi Internet-muodossa) ja näin voit kertoa kavereillesi lyhyen ja helpon ikiosoitteen™.
  • Jos internet-sähköpostiosoitteesi on liian pitkä, kummallinen tai hankala, esim. e36772-x@pc32.msmail.memo.tiimi.gateway.cc.kut.fi, voit hankkia itsellesi selkeän, helposti muistettavan, lyhyen ja ytimekkään ikiosoitteen™, vaikkapa erkki.esimerkki@iki.fi.
  • Ehkä olet töissä firmassa X, mutta et halua esiintyä firman X edustajana verkossa, tai et halua että osoitteestasi aina näkyy missä olet töissä. Ikiosoitteella™ piilotat helposti firmasi henkilökohtaisessa sähköpostiliikenteessäsi. Ikiosoite™ on aina henkilökohtainen ja kertoo sitä käyttäessäsi että esiinnyt yksityishenkilönä.
  • Esittelet usein WWW:tä mutta kotisivusi pitkän URLin kirjoittaminen aina on turhauttavaa. Lyhyt ikiosoite™ on aina helppo muistaa ja kirjoittaa.
  • Nykyinen sähköpostiosoitteesi on niin pitkä, ettei se mahdu esim. joidenkin WWW-palveluiden rekisteröintilomakkeiden osoitteelle varattuun tilaan. Ikiosoite™ on lyhyt ja ytimekäs.
  • Haluat kuulua Internetin edelläkävijöihin. IKI on viileä.
yhdistys/palvelut.txt · Viimeksi muutettu: 2023-02-18 11:35 / haa